سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پسر آدم ؟ چون دیدى پروردگارت پى در پى نعمت‏هاى خود به تو مى‏رساند و تو او را نافرمانى مى‏کنى از او بترس . [نهج البلاغه]

این نمازی است که حضرت رسول اکرم(ص) در روز فتح خبیر به جناب جعفر بن ابی طالب برادر بزرگوار امیر المؤمنین (ع) به عنوان هدیه، تعلیم فرمودند و به گفته ی صاحب جواهر، ائمه ی اطهار (ع) بر خواندن آن مداومت داشته اند. از حضرت رسول اکرم (ص) درباره ی فضیلت این نماز نقل شده است که : اگر هر روز این نماز را به جای آوری ، برای تو از دنیا و آنچه در آن می باشد بهتر است و اگر آن در هر جمعه بخوانی ، گناهان در طول هفته ات آمرزیده می شود. مرحوم شیخ عباس قمی از این نماز به عنوان ( کیمیای اعظم ) یاد کرده و فرموده است : این نماز به سند های بسیار معتبر نقل شده و فضیلت بسیاری دارد که مهم ترین آن آمرزش گناهان بزرگ است. صاحب عروه نیز فرموده است: ( هی من المستحبات الأکیده و مشهورة بین العامّة و الخاصّة و الاخبار متواترة فیها) صاحب جواهر نیز فرموده است: ( صلاة جعفر الطیّار التی قد تظافرت الاخبار باستحبابها المجمع علیه و المتّفق علیه بین علماء الاسلام و مشهور بین الخاصة و العامة و بلغت الاخبار بها التواتر و الائمة کانوا یصلّونها )

خواندن این نماز در هر زمانی مستحب است ولی با فضیلت ترین وقت آن صبح روز جمعه می باشد و در هر شب نیمه شعبان نیز تاکید شده است. 

طریقه خواندن نماز جعفر

-نماز جعفر چهار رکعت است به دو سلام، یعنی دو تا  دو رکعتی

-در رکعت اول باید بعد از حمد و سوره و قبل از رفتن به  رکوع 15 بار ( سبحان الله و الحمد الله و لااله الا الله والله و اکبر ) گفته شود و در رکوع ده بار، در سجده ی اول ده بار، بین دو سجده ( در حالیکه نشسته ) ده بار، در سجده ی دوم ده بار، بعد از سجده ی دوم ( قبل از برخاستن از رکعت اول و قبل از تشهد در رکعت دوم ) نیز ده بار باید تسبیحات گفته شود که روی هم75 بار و در مجموع چهار رکعت300 بار می شود.

- در رکعت دوم و چهارم بعد از تسبیحات و قبل از رکوع، خواندن قنوت مستحب است.

- در هر چهار رکعت بعد از حمد هر سوره ای می توان خواند ولی بهتر آن است که در رکعت اول سوره ی زلزال، در رکعت دوم سوره ی عادیات، در رکعت سوم سوره ی نصر و در رکعت چهارم سوره ی توحید خوانده شود.

- احتیاط آن است که در رکوع و سجده ، قبل یا بعد از تسبیحات، ذکر رکوع و سجده هم گفته شود.

- اگر در یکی از حالات نماز، خواندن تسبیحات را فراموش کرد، در هر حالتی که یادش آمد ،  باید آن را قضا کند ؛ مثلا اگر تسبیحات بین دو سجده را فراموش کرد، و در سجده ی دوم یادش آمد، باید در سجده ی دوم 20 بار تسبیحات را بخواند.

- مستحب است بعد از نماز تسبیحات حضرت زهرا ( س) خوانده شود.

از روایتی که شیخ طوسی در مصباح المتهجد نقل فرموده، استفاده می شود  برای کسی که حاجت دارد مستحب است روز چهار شنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرد و در عصر روز پنج شنبه  به ده فقیر طعام صدقه بدهد و در روز جمعه بعد از غسل، نماز جعفر را بخواند و بعد از آن حاجت خود را از خدای متعال طلب نماید .