سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را گفتند : اى امیر مؤمنان چه مى‏شد اگر موى خود را رنگین مى‏کردى ؟ ] رنگ کردن مو آرایش است و ما در سوک به سر مى‏بریم [ و از سوک رحلت رسول خدا ( ص ) را قصد دارد . ] [نهج البلاغه]

به گزارش قائم نیوز آیت‌الله جوادی آملی در جمع گروهی از طلاب اظهارداشت: انسان دو حالت بیشتر ندارد، یا کافر است یا زنده و این نشان می‌دهد که غیر از مومن در جامعه کسی زنده نیست و حیات ندارد.

وی با تاکید بر اینکه قرآن کتاب ادب و اخلاق است، گفت: قرآن در مورد ادب و اخلاق بیانات بسیار ارزشمند و زیبایی دارد که اگر این بیانات ارزشمند نبود، این با ادب و فرهنگ غنی قرآن سازگار نبود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اینکه قرآن می‌گوید بعضی در دنیا حیوان هستند تحقیر نیست، بلکه تحقیقی است که انسان‌هایی را که کافر هستند را مشخص می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه انسان‌های باید خود را از اخلاق حیوانی دور کنند، بیان داشت: قرآن مبانی ارزشمندی از اخلاق را بیان کرده است که همه باید از این مبانی کاربردی استفاده کنند و آنها را به کار ببندند.

وی با بیان اینکه انسان‌ها باید همیشه پیرو و فرمانبردار امام زمان خود باشند، اظهار داشت: اگر کسی را دیدید که در صحرای عرفات با وجود امام زمانشان به دنبال دیگران می‌دوند تا نیازهای خود را درخواست کنند، اینها حیوان هستند و حیات ندارند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به کارهایی که انسان‌ها را از نظر اخلاقی محکم و مستحکم می‌کند، گفت: تمام مسایل اخلاقی و ادبی در اسلام و در مرجع آن یعنی قرآن آمده است که این موارد هستند که انسان‌ها را از نظر اخلاقی مستحکم و قدرتمند می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت: حقیقت اخلاق در دین به سه رشته حقیقت نظری برمی‌گردد که اگر انسان به عمق آن‌ها بیاندیشد مبانی اخلاقی را می‌آموزد.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه انسان باید در حقیقت ظاهر و باطن خود بکوشد، گفت: با توجه به اینکه حکمت عملی زیر پوشش حکمت نظری است اصل حکمت عملی هم به حکمت نظری باز می‌گردد.

منبع : ابنا


88/8/28::: 11:39 ع
نظر()