سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بازگرداندن خشم با بردباری، نتیجه دانش است . [امام علی علیه السلام]

ایابرنمایندگان مستعفی افزوده می شود؟

حمید رسایی میگوید:

روح الله حسینیان یکی از نمایندگان محترم مردم تهران، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه با ارسال متنی و بیان دلایلی از نمایندگی مجلس شورای اسلامی استعفا کرد . این خبر برای همه ما تعجب آور بود چون در حقیقت بدون برنامه ریزی قبلی و یا تصمیم جمعی اتخاذ شده بود . البته دلایلی که از سوی آقای حسینیان بیان شده ، هیچ یک تازه نبود و قبلا در باره هر یک از آنها بارها و بارها گله و شکایت از زبان ایشان یا دوستان دیگر و حتی در مواقعی نگارنده این سطور گفته و یا نوشته شده بود. اما همه اینها به یکباره برادری مثل حسینیان را با آن همه سابقه و پیشینه مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات و انحرافات به این نتیجه می رساند که تنها راه حل را در فریادی از جنس دیگر ببیند ،‌ از جنس امر به معروف و نهی از منکر .

در وی‍ژگی ها و شرایط امر به معروف و نهی از منکر یکی از مراحل ،‌ قطع ارتباط با مرتکب منکر و یا فراموش کننده معروف است تا بلکه این اقدام ، فرد غافل را به خود آورد و او را متوجه موضوع نماید . به نظر می رسد آقای حسینیان برای این که برخی از دوستانش را متوجه روند غلطشان کند، راهکار را در اعلام انصراف خود از نمایندگی دیده . جالب این جاست که این اقدام هم با استقبال و خوشحالی دسته ای از همان کسانی که اشکال بر آنها وارد شده ،‌ مواجه گردیده و هم در نظر دسته ای از مردم که همواره نسبت به این افراد انتقاد دارند ، اقدامی بجا جلوه نموده تا جایی که در نماز جمعه این هفته تهران در برخی خیابان ها در دسته های مختلف در حمایت از آقای حسینیان شعار سر می دادند.

آقای حسینیان در متن استعفا نامه خود به فشاری که امروز برخی به دلیل جو ساخته شده بر نیروهای خدوم نظامی انتظامی وارد می کنند ،‌ گله می کند و البته او هم مثل همه ما معتقد است نسبت به متخلفان باید برخورد صورت گیرد . حسینیان در استعفا نامه خود به عملکرد پارلمان تاریست ها و لابی های پیدا و پنهان آنها برای جهت دادن مجلس به سمت و سویی که منافع شان اقتضا می کند ، اشاره کرده . با همه علاقه ای که به جهت گیری های انقلابی دکتر احمدی نژاد دارد ،‌ از رفتارها و جهت گیری های رییس دفتر ایشان که در حال حاضر سایه سنگین خود را بر دولت انداخته ، زبان به گلایه گشوده . همچنین از تغییر رفتارهای سیاسی رییس مجلس که روزگاری در یک سنگر با او در برابر فرقه اصلاح طلب می جنگیده ، زبان به شکایت کشوده و این تغییر رفتار را نشأت گرفته از تفکرات رییس دفتر آقای لاریجانی که البته مانند آقای مشایی نورافکن های سیاسی تاکنون متوجه او نشده ، می داند. جالب است شاید بسیاری از فعالان سیاسی تاکنون حتی نام رییس دفتر رییس مجلس را هم نشنیده باشند تا چه رسد به مواضع سیاسی و مبنایی وی در خصوص حوادث و فتنه های ماه ها و سال های اخیر اما مروری بر مواضع ایشان و تاثیر آن بر عملکرد همان پارلمان تاریست ها از نظر حسینیان لازم و ضروری به نظر می رسد .

من شخصا هر چند بخش عمده ای از اشکالات مطرح شده توسط آقای حسینیان را وارد می بینم اما روش انتخاب شده توسط ایشان را نمی پسندم و معتقدم با ادامه فعالیت مجلس و در همین کسوت نمایندگی همچنان بیشتر می توان خدمت کرد و در برابر کجی ها و انحرافات ایستاد و تاثیر گذاشت. اما به هر ترتیب این نظر فردی است که به اندازه روح الله حسینیان تجربه فعالیت سیاسی را ندارد . با همه اینها بنده به این تصمیم دوست،‌ همکار و برادرمان احترام می گذارم و البته امیدوارم که ایشان همچنان در مجلس شورای اسلامی به دفاع از حقیقت بپردازند. اما واقعا مجلس در برابر این تصمیم چه خواهد کرد ؟

بنابر آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ،‌ هر یک از نمایندگان می توانند با ارائه دلایل خود از نمایندگی استعفا کنند . این در خواست در صحن علنی مطرح می شود و فرد مستعفی یا نماینده وی دلایل این تصمیم را در نیم ساعت اعلام می کند و در برابر ایشان نیز مخالف یا مخالفین در نیم ساعت سخن خواهند گفت . این بند از آیین نامه حکایت از این می کند که از نظر آیین نامه داخلی مجلس ، اصل بر عدم پذیرش استعفای نمایندگان است چون آیین نامه اجازه سخن به موافق استعفا را نداده است. پس از این مرحله ، ‌درخواست نماینده مستعفی به رای گذاشته می شود و چنانچه بیش از نیمی از نمایندگان دلایل همکار خود را موجه و اشکالات طرح شده را وارد بدانند به پذیرش استعفای وی رای می دهند و در غیر این صورت به این استعفا رای نخواهند داد و نماینده مستعفی موظف به ادامه فعالیت خود است .

اکنون باید دید که از نظر مجلس شورای اسلامی ، اشکالات روح الله حسینیان وارد است یا نه و اگر وارد باشد ، آیا همانطور که برخی از همکاران عنوان کرده اند ، در صورتی که نمایندگان این انتقادات را وارد بدانند و به استعفا رای دهند، بر تعداد افراد مستعفی افزوده می شود و نمایندگان دیگری هم استعفا خواهند داد ؟

فکر می کنم آقای حسینیان که بصیرت وی و مشی ولایت پذیری او تاکنون سرمشق بسیاری از نیروهای ولایی جامعه بوده و حضور وی در مجلس در مواقع مختلف تاثیر گذار و نقش آفرین بوده است، باید در تصمیم خود تجدید نظر کند. روز گذشته رهبری معظم انقلاب در دیدار با مردم قم بر دو وی‍‍ژگی صبر و بصیرت تاکید کردند، از یاد نبریم که پیش از این نیز امام ما فرمود و رهبرمان یادآوری کرد که :‌ الا و لا یحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصبر .