سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه کاردان باشد، فرمانروایش او را دوست خواهد داشت . [امام علی علیه السلام]


شکنجه و آزار جنسی بازداشت شدگان دروغ محض بود

سرویس سیاسی-
کمیته ویژه مجلس در گزارشی که دیروز در صحن علنی قرائت شد قانون شکنی بعضی از کاندیداها و القای دروغ بزرگ تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را زمینه ساز فاجعه کهریزک دانست.
این گزارش که به وسیله کاظم جلالی سخنگوی این کمیته قرائت شد در دو بخش چگونگی تشکیل کمیته ویژه و اقدامات انجام شده و نتایج این کمیته تهیه شده است.
در این گزارش به جلسه با قاضی مرتضوی اشاره شده و آمده است: در اولین جلسه رسمی این کمیته 6 مرداد ماه جلسه ای با دادستان وقت عمومی تهران تشکیل شد که در این جلسه قاضی مرتضوی اعلام کرد: حدود 390 نفر بازداشت شده اند که 250 نفر از آنها بازداشت شدگان میدانی و 50 نفر بازداشت شدگان غیرمیدانی هستند.
در این گزارش تصریح شده است: از قاضی مرتضوی در خصوص کشته شدگان روح الامینی، کامرانی و جوادی فر پرسیده شد که وی پاسخ داد براساس پزشکی قانونی مرگ وی براساس مننژیت بوده است.
در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه بازداشتگاه کهریزک با کار ویژه نگهداری اراذل و اوباش و معتادان تشکیل شده است آمده است: این بازداشتگاه یک بازداشتگاه رسمی بوده و همه مسئولان قضایی نیز از آن مطلع و از آن بازدید داشته اند.
کمیته ویژه مجلس در گزارش خود همچنین یادآور شد: برخی از مسئولان قضایی در این زمینه سلب مسئولیت کرده اند که این به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و دستگاه قضایی باید پاسخگو باشد.
در ادامه این گزارش اعلام شده است: اعزام 147 نفر از بازداشت شدگان تیرماه به چنین بازداشتگاهی قابل پذیرش نیست و این بازداشت شدگان به دستور دادستان وقت تهران به کهریزک منتقل شده اند.
جلالی در ادامه این گزارش مطرح کرد: مسئولان زندان اوین در جلسه ای با این کمیته اذعان داشتند که این زندان ظرفیت پذیرش این بازداشت شدگان را داشته است.
کمیته ویژه مجلس در نتیجه گیری خود اعلام کرد که در مسئله کهریزک دو ظلم بزرگ انجام شده است: 1- ظلم آشکار بر بازداشت شدگان 18 تیر، 2- ظلم بزرگ بر جمهوری اسلامی ایران و آبروی نظام و بازی گرفتن خون شهیدان.
در ادامه این گزارش آمده است که دستگاه قضایی باید با ریشه یابی و برخورد جدی با همه عوامل آن بدون هرگونه ملاحظه ای اقدامات لازم را انجام دهد.
در این گزارش در خصوص سه تن از کشته شدگان در بازداشتگاه کهریزک آمده است: این سه نفر با توجه به عوامل متعدد از جمله ضرب و شتم، شرایط بد آب و هوا، تغذیه نامناسب فوت کرده اند و اساساً طرح مسئله ای به عنوان مننژیت در خصوص یکی از کشته شدگان رد شده است.
این کمیته ویژه مجلس بار دیگر از دستگاه قضایی خواست تا بار دیگر بررسی همه جانبه ای در خصوص این کشته شدگان انجام گیرد و به خانواده آنها و افکار عمومی پاسخگو باشند.
توهم آزار جنسی
در این گزارش همچنین با تأکید بر اینکه ادعای آزار جنسی بازداشت شدگان تکذیب شده آمده است: در خصوص طرح مسئله آزار جنسی برخی بازداشت شدگان کمیته بررسی های جامعی انجام داده است. پس از طرح نامه آقای کروبی و انعکاس رسانه ای آن هیأت با وی ملاقات کرده و خواستار ارایه اسناد و مدارک و شواهد شد. وی در آن دیدار در پاسخ سأال کمیته مبنی بر اینکه چند نفر به شخص شما مراجعه و مدعی آزار جنسی شده اند پاسخ داد که چهار نفر مراجعه مستقیم داشته اند. سأال دیگر کمیته از وی این بود که آیا برای شما وقوع آزار جنسی بر روی این چهار نفر قطعی است؟ وی با برآشفتگی منکر قطعیت شد و قائل بود که به این دلیل نامه ای به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال نموده تا بررسی نمایند و در صورت وقوع با این مسأله برخورد جدی شود و در صورت عدم وقوع رفع شبهه شود.
آقای کروبی از ارائه هرگونه سند و مدرکی به کمیته استنکاف ورزید و اعلام کرد در صورت تعیین هیأتی از جانب شخص رئیس قوه قضائیه حاضر است اسناد و مدارک خود را ارایه نماید. این خواسته آقای کروبی از طریق کمیته با ریاست مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی در میان گذاشته شد و نهایتاً ریاست قوه قوه قضائیه با تعیین سه نفر نماینده از طرف خود آنان را مسئول بررسی همه جانبه موضوع نمود که گزارش کار این کمیته به اطلاع همگان رسید.
اما کمیته مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اقدامات جدی و بررسی های همه جانبه به عمل آورد تا جایی که از طریقی به اطلاع هیأت رسید که فردی که مورد آزار جنسی قرار گرفته آماده است ماجرا را برای هیئت بیان کند. ریاست مجلس شورای اسلامی به محض اطلاع از چنین مسأله ای دستور دادند با تمهیداتی به دفتر خودشان دعوت و هیئت با وی گفت وگو نمایند. این جلسه با حضور رئیس دفتر ریاست مجلس و حتی دو تن از نمایندگان غیر عضو کمیته، آقایان کاتوزیان و مطهری تشکیل شد و کاملاً برای همه حضار در جلسه آشکار شد که مادر آن جوان براثر کثرت شایعات دچار نوعی توهم شده و هیچگونه آزار جنسی متوجه آن فرد نشده و خود وی نیز قائل بود که مادرش درگیر یک توهم ذهنی است.
این کمیته مجلس همچنین یادآور شد: در بازدید از زندان اوین هیچ موردی از شکنجه و آزار جنسی دیده نشده است.
بانوان شکایتی نداشتند
بنابراین گزارش خانم الهیان (نماینده تهران) از بند مربوط به نسوان بازدیدی به عمل آورد که در این رابطه گزارشی مبسوط تهیه و به مراجع ذی ربط ارسال نمودند.
خانم الهیان متذکر شدند که خانم های حاضر در بند نسوان شکایتی از وضعیت زندان اوین نداشتند و بیشتر از زندانی بودن خود شاکی بودند.
علت اصلی فاجعه کهریزک
کمیته ویژه مجلس در پایان خاطر نشان کرده است: در فراز آخر این گزارش باید بر این دو نکته تاکید نمود که ماموریت این کمیته بررسی از نوع معلول بود. بدان مفهوم که حوادثی پس از انتخابات اتفاق افتاد و این کمیته درخصوص بدرفتاری ها و کژی های پدیدآمده در ذیل این حوادث در راستای وظایف نمایندگی و به عنوان دفاع از حقوق شهروندی وارد عمل شده است و طبیعتاً دستورات، بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری مسیر این پیگیری ها را هموار و انگیزه این کمیته را در استمرار جدی اقدامات خود مضاعف نمود اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد آن است که از علل اصلی پدید آمدن این حوادث نباید غافل ماند و از جمله القای یک دروغ بزرگ به نام تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و رفتارهای غیرقانونی که سبب ایجاد این حوادث شد و اگر همگان براساس چارچوب های قانونی مسیر خود را طی می نمودند و اگر دو کاندیدای ریاست جمهوری دست به قانون شکنی، تحریک احساسات و عواطف مردم نمی پرداختند امروز شاهد این گونه حوادث تلخ نبودیم که سبب هتک حرمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تضییع فرصت گران سنگ حضور 04 میلیونی مردم در پای صندوق های رای شود. بی تردید آنان باید پاسخگو باشند و دستگاه قضایی درخصوص اینگونه رفتارهای مجرمانه نباید بی اعتنا باشد.
بهتر بود قبل از قرائت گزارش عاملان اصلی فتنه معرفی می شدند
در همین حال، نماینده اراک در تذکر آیین نامه ای در واکنش گزارش کمیته ویژه از حوادث پس از انتخابات تاکید کرد که بهتر بود قبل از قرائت این گزارش عاملان اصلی این فتنه شناسایی و به مردم معرفی می شدند.
سیداحمد لطفی آشتیانی نماینده اراک در جلسه علنی روز یکشنبه و بعد از قرائت گزارش کمیته ویژه حوادث پس از انتخابات در مجلس در تذکری آئین نامه ای خطاب به رئیس مجلس اظهار داشت: بهتر بود قبل از قرائت این گزارش عاملان اصلی این فتنه و معرکه را شناسایی و به مردم معرفی می کردیم.
وی افزود: 8 ماه است که از انتخابات ریاست جمهوری می گذرد اما هنوز نیروهای انتظامی ما کف خیابان ها هستند و کسی نیست که به این عزیزان کمک کنند و همه به دنبال این هستند که مدیران و فرماندهان نیروی انتظامی را به دادگاه ها اعزام کنند.
این نماینده مجلس خطاب به لاریجانی یادآور شد: بهتر نبود قبل از اینکه این موضوع را مطرح می کردید عاملان اصلی فتنه که هنوز هم دست بردار نیستند به دادگاه ها اعزام می شدند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر وی گفت: فکر کنم منظورتان از لاریجانی آن لاریجانی قوه قضائیه است چرا که قوه قضائیه باید این موضوع را بررسی و پیگیری کند.
وی افزود: قوه قضائیه باید همه ابعاد موضوع مذکور را بررسی کند و در این زمینه تردیدی نیست.
لاریجانی به گزارش کمیته ویژه هم اشاره کرد و گفت: در متن این گزارش نیز بر پیگیری قوه قضائیه در این زمینه تاکید شده بود.

 

88/10/21::: 1:14 ع
نظر()